Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Hjelp til å ta bussen?

Johnny Libakken, Jan Tore Mathiesen,Anne Elisabeth Thoresen og Remi Johansen (foran) møtes for å snakke om hva tjenesten har å si for de som trenger bistand til kollektivtransport. - Klikk for stort bildeNå kan du få gratis hjelp på Lillehammer skysstasjon.

 

Johnny Libakken, Jan Tore Mathiesen,Anne Elisabeth Thoresen og Remi Johansen (foran) møtes for å snakke om hva tjenesten har å si for de som trenger bistand til kollektivtransport. - Klikk for stort bildeJohnny Libakken, Jan Tore Mathiesen,Anne Elisabeth Thoresen og Remi Johansen (foran) møtes for å snakke om hva tjenesten har å si for de som trenger bistand til kollektivtransport. Kathrine Lunde Halvorsen Fra 1. januar 2018 tilbyr Opplandstrafikk assistanse til busspassasjerer med nedsatt funksjonsevne eller redusert bevegelighet ved Lillehammer skysstasjon.

- Det er ikke nødvendig med legeattest for å få hjelp. Alle som trenger bistand, skal få det, sier Hilde Anita Hilmen, rådgiver hos Opplandstrafikk.

Les mer om assistansetjenesten.

Gratis hjelp

Kundene skal gratis få hjelp til å forflytte seg i påstigningsområdet, hjelp med å håndtere ordinær bagasje, og til å kjøpe billetter og mat på skysstasjonen.

- Vi ønsker dette føre til at enda flere kan reise kollektivt. Det skal være mulig for alle å reise kollektivt og tilbudet skal gi trygghet til de som er redd om de klarer det, sier leder av Komité for trafikksikkerhet og samferdsel, Anne Elisabeth Thoresen (Ap).

På Lillehammer skysstasjon møtes både de som står bak tilbudet og de som trenger slik hjelp. En av dem er Remi Johansen, leder av Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne i Oppland fylkeskommune.

Han sitter i rullestol og de oppmøtte får raskt se hvor vanskelig det kan være å komme seg frem, spesielt vinterstid.

- Å få hjelp på skysstasjonen gir mange nye muligheter for oss som trenger assistanse. Nå blir det lettere for oss å reise kollektivt. Jeg trenger spesielt hjelp til å komme meg på og av bussen dersom jeg har med meg bagasje. Det er bra at jeg heretter kan få hjelp til det på en enkel måte, sier han.

Jan Tore Mathiesen hos Lillehammer Taxisentral synes det er godt å kunne hjelpe Remi Johansen å ta seg frem med bussen på Lillehammer skysstasjon. - Klikk for stort bildeJan Tore Mathiesen hos Lillehammer Taxisentral synes det er godt å kunne hjelpe Remi Johansen å ta seg frem med bussen på Lillehammer skysstasjon. Kathrine Lunde Halvorsen

Lillehammer taxisentral er hjelperne

Drosjesjåførene hos Lillehammer taxisentral AS skal utføre assistanseoppdraget på vegne av Opplandstrafikk.  Reisende skal helst bestille hjelp senest 36 timer før avreise. Kundene ringer tlf.  915 07 177 og avtaler direkte med taxisentralen.

- Vi er glad for å kunne hjelpe og vi er trent opp til å bistå mennesker i alle situasjoner og vi skal gjøre vårt ytterste for å hjelpe selv om kunden bestiller senere enn 36 timer i forkant, sier Jan Tore Mathiesen, nestleder i styret til Lillehammer taxisentral.

Lillehammer utpekt til pilotprosjekt

Statens vegvesen, Vegdirektoratet, har utpekt Lillehammer skysstasjon som en av tre bussterminaler i Norge som skal tilby assistanse til busspassasjerer. Sammen med Bergen busstasjon (Hordaland Fylkeskommune) og Oslo Bussterminal (Akershus KollektivTerminaler FKF) innføres nå kostnadsfri assistanse for busspassasjerer. Dette er i henhold til forskrift om busspassasjerers rettigheter og EU-forordningen om passasjerers rettigheter ved buss - og turvogntransport.

Lillehammer skysstasjon er et viktig knutepunkt

I kriteriene for utpekingen av de tre bussterminalene er det vektlagt at knutepunktet skal ha en regional funksjon og være bemannet. I Vegdirektoratets vedtaket om assistansetjeneste ved Lillehammer skysstasjon framgår det at det kan være aktuelt å utvide ordningen til flere bussterminaler etter hvert på bakgrunn av erfaringer med organisering, finansiering og opplæring.

Allerede et tilbud ved togreiser

Ulike former for assistansetjeneste for kollektivreisende tilbys allerede i flere byer og tettsteder i Norge. BaneNor tilbyr assistanse til togpassasjerer på utvalgte stasjoner, og Avinor tilbyr assistanse på flyplassene.

Johnny Libakken sitter i styret i Norges Blindeforbund Oppland. Han har god erfaring med assistansetjenesten som allerede har eksistert en god stund ved togreiser.

- Jeg får ofte bekreftet i jobbsammenheng at tilbudet betyr mye. Vi har mange gjester som tar toget, da er det svært bra at de får hjelp til å finne fram på en ukjent stasjon, sier han.

Bestilling av assistanse

Assistanse bestilles på telefon eller e-post inntil 36 timer før ankomst-/avreisetidspunkt:

Telefon: 915 07 177

Telefonen er betjent innenfor tidene:
- Mandag - fredag: kl. 07:00-21:00
- Lørdag: kl. 09:00-17:00
- Søndag: kl. 10:00-18:00

Sist oppdatert 05.01.2018
Login for redigering